Praktyka jogi dla początkujących

Joga to zajęcia, które coraz częściej pojawiają się w klubach fitness, w klubach osiedlowych, w szkołach tańca. Joga bardzo korzystnie wpływa na nasz umysł i ciało. Praktyka jogi doskonale relaksuje, odstresowuje, wycisza, poprawia kondycję, koncentrację, dodaje energii i chęci do życia. Dzięki praktyce jogi można odzyskać spokój wewnętrzny, wzmocnić mięśnie całego ciała, poprawić samopoczucie koordynację ruchową.

Jogę może ćwiczyć każdy, ale trenowanie jogi należy zacząć od prostych ćwiczeń. Najprostszymi pozycjami jogi przeznaczonymi dla osób początkujących są asany. Te pozycje nie wymagają zbyt dużego rozciągnięcia, są łatwe do wykonania.

Rodzaje asan

Najważniejszą grupą asan są pozycje stojące. Przeznaczone są dla osób dopiero zaczynających przygodę z jogą. Ćwiczenia w pozycji stojącej wzmacniają i uelastyczniają mięśnie, zmniejszają bóle nóg i kręgosłupa. Asany w pozycji stojącej przygotowują organizm do dalszych ćwiczeń.

Asany w pozycji siedzącej zalecane są do wykonania dopiero po przygotowaniu ciała poprzez pozycje stojące. Asany w pozycji siedzącej rozluźniają ciało, zmniejszają napięcie mięśni, przyspieszają krążenie, wzmacniają mięśnie kręgosłupa, relaksują. Podczas wykonywania asan w pozycji siedzącej plecy powinny być proste, kręgosłup powinien być mocno wyciągnięty do góry.

Asany w pozycji odwróconej to pozycje klasyczne. Powinny być wykonywane po rozgrzaniu ciała. Ich wykonywanie wymaga zaangażowania zarówno ciała, jak i umysłu. Ćwiczenia w pozycjach odwróconych oczyszczają organizm z toksyn, relaksują, odstresowują. Asany w pozycji leżącej to głównie ćwiczenia oddechowe. Dzięki tym ćwiczeniom rozluźniają się głównie mięśnie dolnej części pleców.

Jogę można ćwiczyć w domu, ale pierwsze zajęcia najlepiej odbyć pod okiem wykwalifikowanego instruktora. Instruktor jogi wskaże, na co należy zwrócić szczególną uwagę, skoryguje błędy, pomoże nabrać prawidłowych nawyków. Osoby cierpiące na różne schorzenia powinny przed przystąpieniem do ćwiczeń skonsultować się z lekarzem.

Podstawowe asany, które poleca się osobom dopiero zaczynającym przygodę z jogą to m.in. relaks – pozycja wyjściowa (savasana), pozycja do góry (tadasana), pozycja wielbłąda (ustrasana), siad skrzyżny ze skrętami (svastikasana), pół mostka (chatushpadasana), pies z głową w dół (adha mukha), świeca (sarvanghasana), ryba (matsyasana), kobra (bhujangasana).