Łyżwiarstwo to aktywność fizyczna, która rozwijała się dość niepostrzeżenie już wiele stuleci temu. Człowiek szybko zorientował się bowiem, że poruszanie się po oblodzonej powierzchni sprawia mu sporą trudność, a nawet jest zagrożeniem dla dobrego stanu zdrowia. Długie i surowe zimy nękały Europejczyków przez wiele wieków, skłaniając nawet mieszkańców sporych miast do zaopatrzenia się w płozy, dzięki którym przemieszczanie się stanie się szybsze i bezpieczniejsze. Obecnie łyżwy nie są potrzebne do tego, by pokonywać na przykład codzienną drogę do pracy – stały się synonimem dobrej zimowej rozrywki oraz wyczynowych sportów.

Idealny rodzaj łyżew – czy jest taki?

W całej różnorodności, jaką przedstawia świat łyżew, nie można wskazać takiego, który byłby w obiektywny sposób najlepszy. Rodzaje nowoczesnych akcesoriów do jazdy po lodzie wyewoluowały w taki, a nie inny sposób, bo ludzie odkryli różne metody wykorzystania tych sprzętów i odnajdywali spełnienie w różnych metodach jazdy. Łyżwy zaczynały od bycia specyficznym rodzajem transportu, później awansowały do statusu interesującej i przyjemnej rozrywki, a wreszcie okazały się świetnym narzędziem do urozmaicenia i stworzenia sportów zimowych. Współcześni ludzie mają do dyspozycji wszystkie zaistniałe w historii alternatywy – mogą wybrać dla siebie ten rodzaj łyżwiarstwa, który najbardziej im odpowiada.

Dobierając rodzaj łyżew (czyt więcej na: http://www.lyzwy.net.pl/rodzaje-lyzew/) do własnych aspiracji i umiejętności, wypada postawić sobie pytanie, jakiej rozrywki się oczekuje i na ile poważnie zamierza się związać swoją przyszłość z danym sportem. Chcąc uprawiać łyżwiarstwo rekreacyjnie, najlepiej zdecydować się na figurówki o wysokiej cholewce i grubej płozie.

Jednocześnie można pielęgnować odkrytą w sobie pasję do bardziej artystycznego wyrażania się poprzez jazdę, może nawet próbowania swoich sił w sportowej rywalizacji na tym polu.

Tym, którym w smak przede wszystkim szum wiatru we włosach z pewnością bardziej przypadną łyżwy do jazdy szybkiej i sama ta dyscyplina sportowa, będąca pewnym substytutem tradycyjnych biegów. Jeszcze inna przygoda otwiera się zaś przed wielbicielami hokeja – łyżwy stworzone z myślą o zawodnikach tej gry zespołowej pomagają bowiem urozmaicić rozgrywkę tej specyficznej dyscypliny sportowej.

Łyżwy od bardzo wielu lat cieszą się w naszym kraju bardzo dużym zainteresowaniem i to zarówno wśród dużych jak i również wśród małych wielbicieli zimowych sportów. Jazda na łyżwach to łatwo dostępna aktywność, która nie wymaga żadnych specjalistycznych umiejętności i dużego wkładu finansowego. Rodzinne wyjście na pobliskie lodowisko może okazać się wspaniałą okazją na miłe spędzenie czasu razem.

 

W jakim wieku można rozpocząć naukę jazdy na łyżwach?

 

Łyżwiarstwo to tak naprawdę bardzo wczesny sport i jego naukę można rozpocząć w wieku od 3,5 roku życia. Pamiętać należy również i o tym, że bardzo trudno jest zdobyć łyżwy dla dzieci w rozmiarze mniejszym niż 25. Jeżeli będziemy samodzielnie uczyć dziecko jazdy na łyżwach to należy pamiętać o tym, aby podtrzymywać dziecko zawsze od tyłu, trzymając ręce pod jego pachami. Bardzo ważne jest również to, aby nie pomagać dziecku wstawać i co najważniejsze nie można ciągnąć dziecka za jedną rękę.

 

Wybór łyżew dla dziecka

 

W przypadku małych dzieci najlepszym rozwiązaniem jest wynajmowanie łyżew. Jak łatwo się domyśleć zakup nowych łyżew wiąże się z dużym wydatkiem, a co najgorsze stopki małego dziecka bardzo szybko rosną, dlatego też za kilka miesięcy trzeba będzie kupić nową parę. Tańszym rozwiązaniem jest wypożyczenie łyżew., zwłaszcza że na lodowiskach pracują eksperci i instruktorzy jazdy, którzy podpowiedzą jakie wybrać łyżwy dla dzieci.

Rękawice, które otulają każdy palec dłoni z osobna, nie wywołują obecnie żadnego zaskoczenia. Choć istnieje spór co do tego, czy zapewniają wystarczająco dobrą termoizolację rękom narażonym na kontakt z bardzo zimnym powietrzem czy śniegiem, pięciopalczaste rękawiczki są bardzo popularnym i lubianym rozwiązaniem. Nieco bardziej egzotycznie wygląda z początku to samo rozwiązanie, zastosowane w analogicznych ochraniaczach na stopy. Jak się jednak okazuje, skarpetki zapewniające indywidualną ochronę każdemu palcowi z osobna też mają dosyć poważną rację bytu.

Skarpety pięciopalczaste dla aktywnych

Te nietypowe modele konfekcji stóp mogą wydawać się idealne dla tych, którzy szybko marzną, a z powodu kłopotów z krążeniem mają stale zimne kończyny. Choć oczywiście nie można wykluczyć takiego zastosowania dla tego wynalazku, skarpety z palcami oddadzą też wyjątkowe przysługi osobom aktywnym fizycznie. Zapewniając ubranym stopom mobilność bosych, mogą znacząco odmienić komfort wykonywania różnego rodzaju sportów.

Skarpety pięciopalczaste świetnie sprawdzają się jako akcesoria do biegania. Szczególnie obiecująco prezentują się modele sporządzane z wełny z merynosów – cienkiej, jednocześnie bardzo ciepłej i przewiewnej oraz odpornej na zabrudzenia nici pozyskiwanej z futer owiec żyjących w Nowej Zelandii. To prawdopodobnie najbardziej niezwykła wełna, z jakiej sporządza się współcześnie ubrania i akcesoria. Stworzone z niej skarpety do biegania:

  • zapewniają stopom lepszą amortyzację i stabilność
  • otulając stopy miękką nicią, minimalizują odczuwanie bólu mięśni po zakończonym treningu
  • zapobiegają kłopotliwym skutkom pocenia się stóp, zatrzymując wilgoć i nie dopuszczając jej do skóry
  • pozwalają skórze stóp oddychać
  • przyspieszają krążenie krwi
  • pomagają w przyspieszeniu procesów regeneracji skóry
  • dłużej zachowują świeżość

Traktując skarpety tego rodzaju jako akcesorium sportowe, nie trzeba jednak wcale trenować wyłącznie biegania. Równą przydatność okażą osobom trenującym gimnastykę czy balet. Dla sportowców poszukujących idealnie wygodnych i praktycznych modeli obuwia do ćwiczeń, gdzie bardzo ważna jest precyzja i swoboda ruchu, takie skarpety mogą okazać się genialnie prostym, być może od dawna poszukiwanym rozwiązaniem.

Istnieje kilka sposobów, aby zatrzymać się na rolkach – nie wszystkie są eleganckie!

Korzystaj z hamulców

Większość rolek ma hamulec z tyłu jednego buta. Aby to wykorzystać, zegnij mocno kolana i rozłóż nogi używając rolki hamulcowej (zwykle z prawej strony). Robiąc to nie patrz w dół ani nie przechyl się do przodu. Trzymaj plecy prosto. Nie przechylaj się do przodu. Może to zmniejszyć siłę hamowania.

Podczas hamowania, nieco przykucnij zmniejszając ciężar – nie pochylaj się do przodu! To działa podobnie jak hamulce w samochodzie.

Spróbuj agresywnego rozwiązania. Ta technika działa doskonale, gdy poruszasz się z dużą prędkością i musisz spowolnić lub kontrolować szybkość. To, co musisz zrobić to mocne skręcanie – skręcaj w lewo i prawo (bardzo ostro!). Spowoduje to bardzo szybkie rozproszenie napędu.

Nie próbuj niczego się łapać, szukając czegoś, co pomoże Ci się zatrzymać. Jest to bardzo zły nawyk i może prowadzić do licznych wypadków i obrażeń.

Weź ze sobą pomocnika.

Możesz skorzystać z pomocy przyjaciela, który pomoże Ci się zatrzymać, gdy dopiero zaczynasz jeździć na rolkach, ale staraj się nie przyzwyczaić się do tej metody.

Naucz się upadać.

Przewracaj się celowo. To nie jest żart! jeśli nie jedziesz bardzo szybko i potrafisz kontrolować upadek – to bardzo dobrze (ta metoda działa również podczas jazdy na nartach czy łyżwach). Po prostu zginaj kolana i padnij na swoje pośladki. Daje to również pewność, że ochraniacze na rolki faktycznie cię chronią i pomogą zmniejszyć obawę przed upadkiem.

Więcej pomocnych porad znajdziesz na rolki.net.pl

Rower stacjonarny, znany również jako rower treningowy to urządzenie z siodełkiem, pedałami i pewną formą kierownicy. Rowerki treningowe używane są jednak jako sprzęt do ćwiczeń, a nie do transportu. Niektóre modele rowerków treningowych wyposażone są w kierownicę połączoną z pedałami, dzięki czemu górna część nadwozia może być połączona razem z dolnym korpusem.

Większość rowerków treningowych zapewnia mechanizm do oparcia na pedałach, co zwiększa intensywność ćwiczeń. Mechanizmy oporowe obejmują magnesy, wentylatory i mechanizmy tarcia. Niektóre modele pozwalają użytkownikowi na pedałowanie do tyłu, aby ćwiczyć mięśnie, które nie są wykorzystywane podczas pedałowania do przodu. Rowerki treningowe są zazwyczaj produkowane za pomocą wału korbowego i dolnego, które zmienia koło zamachowe za pomocą pasa lub łańcucha. Łożyska tych ruchomych części ulegają zużyciu podczas użytkowania i mogą wymagać wymiany.

Rowerki treningowe są używane do ćwiczeń, w celu zwiększania ogólnej sprawności. Tego typu sprzęt od dawna jest używany do terapii fizycznej z powodu bezpiecznego i skutecznego ćwiczenia układu sercowo-naczyniowego. Ruch roweru do ćwiczeń nie powoduje większego nacisku na stawy i nie wymaga przyjmowania pozycji, której mogą wymagać inne urządzenia fitness. Stacjonarne rowerki treningowe są również powszechnie używane do wykonywania ćwiczeń na utratę wagi i pozwalają na bardzo skuteczne spalanie kalorii.

Jazda na łyżwach to sport, który może być uprawiany przez każdą osobę na Ziemi. Jest on niezwykle prosty w nauce i wymaga jedynie dozy cierpliwości w poczynaniu kolejnych kroków na lodzie.

Nauka może być o wiele przyjemniejsza kiedy w nauce pomagają nam najlepsze z możliwych łyżew. Mamy wówczas pewność, iż noga jest stabilna i pod warunkiem dobrej rozgrzewki nie grozi nam żadna niechciana kontuzja. Na początku amatorskiej przygody z łyżwiarstwem zalecamy zakup łyżew przeznaczonych do jazdy hokejowej. Stopa jest w nich oczywiście prawidłowo ułożona, a dzięki temu jazda jest o wiele przyjemniejsza i bezpieczna.

Stanowczo odradzamy łyżew do jazdy figurowej, które świetnie się nadają jedynie dla zaawansowanych łyżwiarzy i tych, którzy swe życie poświęcili dla jazdy figurowej. Nauczeni doświadczeniem podpowiadamy, iż znacznie rozsądniejszym krokiem jest zakup nowych łyżew. Mają one w końcu służyć na lata, a nie chcemy przecież nabawić się przykładowo grzybicy.

Cena nowych łyżew prosto z fabryki to koszt rzędu 200 złotych. Oczywiście mówimy tu o łyżwach z wszelkimi certyfikatami, których użytkowanie nie wyrządzi nam żadnej krzywdy. Łyżwy dostępne są w różnorakiej gamie kolorystycznej, dlatego z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Szeroki przedział cenowy umożliwia dostęp dla każdej osoby niezależnie od stanu majątkowego.

Łyżwy męskie i łyżwy damskie zachwycają swoją innowacyjnością i komfortem w jeździe.

Dla entuzjastów fitnessu lub po prostu miłośników okazjonalnych ćwiczeń, torba sportowa jest niezbędnym sprzętem. Ułatwia organizowanie akcesoriów, kosmetyków, ręczników i innych rzeczy treningowych w jednym wygodnym miejscu. Torby sportowe sprawiają, że organizacja treningu przebiega znacznie wygodniej. Sportowcy jako pierwsi używali toreb specjalnie zaprojektowanych do przechowywania sprzętu, ale ich praktyczność sprawiła, że są obecnie użytkowane nie tylko przez profesjonalistów.

Torby sportowe muszą spełniać określone wymagania. Tego typu wyposażenie musi być wystarczająco duże, aby pomieścić wszystkie rzeczy, które człowiek może potrzebować na sali gimnastycznej lub w siłowni. Torba sportowa powinna jednak być w stanie zmieścić się w szafce lub bagażniku samochodu. W zależności od miejsca i częstotliwości ich używania, torby sportowe muszą wytrzymać więcej, niż tradycyjne torby podróżne. Często przynoszą wilgotną odzież i ręczniki, płynny które mogą się rozlać oraz przekąski potreningowe, więc muszą być łatwe do czyszczenia i odporne na pleśń.

Podobnie jak inne akcesoria, torba sportowa powinna być również odpowiednio estetyczna. Producenci oferują klientom eleganckie, stylowe torby, które wyglądają mniej jak torby do ćwiczeń, a bardziej jak ładne i kolorowe torby turystyczne z nylonu. Przypominają klasyczne, odporne i wytrzymałe plecaki, które można wykorzystać także w podróży.

Niewątpliwie, jazda na rolkach w ostatnich latach zrobiła się bardzo popularna. Dla kogo są one przeznaczone? Jak najlepiej na nich jeździć?

Zabawki dla dzieci
Niewątpliwie, rolki bardzo często wykorzystywane są przez dzieci. Zabawa na rolkach daje im wiele radości. Niemniej jednak, zawsze należy pamiętać o tym, że sprzęt ten może być niebezpieczny, jeśli nie dba się dostatecznie o bezpieczeństwo. W przypadku dzieci warto z pewnością kupować tylko taki sprzęt, który nie pozwala rozwijać zbyt dużych prędkości. Dzięki temu maluchy są bezpieczniejsze. Ponadto, wskazane, a nawet konieczne jest kupno kasku oraz ochraniaczy.

Środek transportu
Jak się okazuje, wiele osób korzysta z rolek jak ze środka transportu. Chodzi tutaj o osoby dorosłe, które obecnie jeżdżą na rolkach nie rzadziej niż dzieci. Niewątpliwie, dotarcie do celu z kółkami na nogach jest o wiele szybsze niż pieszo. Ponadto, poruszając się w ten sposób łatwo ominąć przeszkody, problemem nie są również korki, które natomiast mogą być czasem problemem nawet dla rowerzystów.

Na pewno korzystne jest również to, że rower zawsze trzeba gdzieś przypiąć, kiedy dojedzie się już na miejsce. Stojaków rowerowych często jednak trochę brakuje. Z rolkami nie ma tego problemu, gdyż wystarczy zdjąć je z nóg i schować do torby. Zabierają one w gruncie rzeczy niewiele więcej miejsca niż zwyczajne obuwie, nie są również jakoś o wiele cięższe.

Jeżeli jesteś mężczyzną zapewne z nieskrywaną niechęcią odnosisz się tego elementu garderoby, jakim są kalesony. Kiedyś – robione z bawełny, bywały zmorą i utrapieniem. Dziś kalesony termoaktywne stanowią doskonały wybór dla narciarzy, snowboardzistów oraz wszystkich tych, którzy przebywają dłuższy czas w niesprzyjających, niskich temperaturach.

Główny cel kalesonów termoaktywnych

Ten rodzaj bielizny jest stworzony po to, by przylegać do ciała i odprowadzać pot z powierzchni skóry, dzięki temu zachowuje komfort termiczny u osoby ją noszącej. W przeciwieństwie do bawełny zapewnia utrzymanie ciepła, nawet kiedy po intensywnym wysiłku staje się wilgotna, poprzez sukcesywne i skuteczne odparowywanie wody. Swoje właściwości zawdzięcza specjalnie do tego wybranych włóknom, najczęściej syntetycznym. Stąd tak ważny jest rodzaj materiału, użytego do ich produkcji. Wytwórcy kalesonów termoaktywnych korzystają  z naturalnych materiałów (takich jak wełna), stosując antybakteryjne domieszki lub stosują materiały sztuczne (jak poliester, wiskoza czy elastan). Dzięki zastosowaniu takich elastycznych i przylegających materiałów uzyskujemy swobodę ruchów przy jednoczesnej termicznej izolacji. Dodatkowo chronią one przed wiatrem, a dzięki wspomnianym antybakteryjnym dodatkom zapewniają antystatyczność i antybaktreyjność.

Nie tylko dla panów

Kalesony dla pań zwykle określa się mianem getrów lub rajtuz. W odróżnieniu od męskich wersji posiadają inne dopasowanie w okolicy pachwin i pośladków oraz – co oczywiste – nie posiadają rozporka. Ponieważ wśród kobiet znacznie zwiększa się grupa uprawiająca sporty zimowe wyczynowo, zajmująca się bezpieczeństwem w górach i prowadzących aktywny tryb życia również w mroźnym, zimowym czasie, producenci przygotowali szeroki wybór tego rodzaju bielizny, dedykowanej kobietom.

A ile to będzie kosztowało?

W tym przypadku na prawdę warto zainwestować i kupić dobrą, bieliznę termoaktywną w postaci kalesonów. Wydatek ten z pewnością będzie mniejszy niż koszty leczenia przeziębienia  i grypy, nie wspominając nawet o możliwych odmrożeniach. Rozpiętość cenowa jest na prawdę spora. Za najlepsze termoaktywne kalesony można zapłacić nawet 300 – 400 zł. Na rynku są dostępne także tańsze modele, najczęściej wykonane z  włókien syntetycznych i organicznych, których koszt zaczyna się od około 80 zł.

Jak wybrać najlepszy dla siebie model?

Przede wszystkim istotny jest rodzaj aktywności, który uprawiamy – inny rodzaj kalesonów termoaktywnych przeznaczony jest do biegania, inny do trekingu, a jeszcze inny do jazdy na nartach. Różnią się one głównie rodzajem materiału z którego są wykonane oraz jego grubością. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na szwy, które zastosowano, a których obecność na pewno da się odczuć przy długotrwałym stosowaniu. Na koniec warto także pamiętać o tym, że nie zawsze najdroższy model będzie najlepszy w swojej kategorii.

Rosnąca popularność wszelkich rodzajów aktywności fizycznej sprzyja rozwojowi ofert klubów fitness i siłowni. Siłownia to miejsce, w którym dzięki dostępności profesjonalnego sprzętu i możliwości konsultacji z wyspecjalizowana kadrą trenerską, możliwe jest osiągnięcie wszystkich celów treningowych czy sylwetkowych.

Samodzielny trening

Na siłowni można z powodzeniem trenować wedle ułożonego samodzielnie planu treningowego. Dostępność wielu maszyn treningowych daje dużą dowolność w doborze ćwiczeń. Jeśli brak Ci pomysłu na plan treningowy, możesz po prostu wykorzystać w treningu każdą dostępną opcję sprzętową, przechodząc z jednej maszyny na drugą. Gdy dysponujesz większą wiedzą i świadomością celu treningowego, dobrze jest pokusić się o samodzielne skomponowanie planu treningowego. Uwzględnić w nim należy zwłaszcza te partie mięśniowe, nad którymi chcemy szczególnie popracować. Kluczowe dla skuteczności i bezpieczeństwa treningu jest perfekcyjne opanowanie techniki ćwiczeń. Ćwiczenia z obciążeniem wymagają doskonałego prowadzenia ruchu i kontroli nad całym ciałem. W razie wątpliwości można zapytać ćwiczącego obok sportowca lub służącego radą trenera. A gdy najpewniej czujemy się, ćwicząc pod stałą opieką profesjonalisty? Wtedy warto skorzystać z usług trener personalnego.

Trening z trenerem personalnym

Niektóre siłownie udostępniają dla ćwiczących trenera, który pomoże rozwiać wątpliwości związane z technika wykonywanych ćwiczeń. Jest to jednak poradnictwo okazyjne. Jednak chęć zindywidualizowanej, całościowej opieki, narzuca konieczność skorzystania z usług trenera personalnego. Taki profesjonalista ułoży plan treningowy spełniający założone przez nas cele- redukcję tkanki tłuszczowej lub przyrost masy mięśniowej. Bardzo często trener personalny zapewnia tez opiekę dietetyczną, ustalając nasze zapotrzebowanie kaloryczne i komponując indywidualny jadłospis. Tak szeroko zakrojona opieka specjalisty od treningu i żywienia to gwarancja sukcesu.

A może cardio?

Siłownia to nie tylko ćwiczenia z obciążeniem To także sprzęt do treningu cardio, doskonale uzupełniającego trening siłowy. Bieżnia, rowerek stacjonarny czy orbitrek to sprzęty, z którymi powinien zaprzyjaźnić się każdy bywalec siłowni. Trening cardio doskonale przyspiesza metabolizm i dzięki poprawie krążenia, gwarantuje dotlenienie całego organizmu. To także świetny sposób na poprawę kondycji. Trening siłowy wymaga 48- godzinnej regeneracji mięśni, doskonałym sposobem na wypełnienie luki w treningach siłowych jest właśnie trening cardio. Nie powoduje on znacznego przeciążenia mięśni przyspiesza jednak metabolizm i utrwala efekty treningu siłowego.